PROF. DR. KARATAY: “EN SAĞLIKLI YİYECEK PASTIRMA”

PROF. DR. KARATAY: “EN SAĞLIKLI YİYECEK PASTIRMA”

DİREKSİYON HAKİMİYETİNİ KAYBETTİ…ÇOCUKLARI EZDİ

DİREKSİYON HAKİMİYETİNİ KAYBETTİ…ÇOCUKLARI EZDİ

SURİYELİ SAĞIR KARDEŞLER GÜVERCİNLERİNİN SESİNİ DUYMAK İSTİYOR

SURİYELİ SAĞIR KARDEŞLER GÜVERCİNLERİNİN SESİNİ DUYMAK İSTİYOR

ASDEP DARA DÜŞENİN AİLESİ OLUYOR

ASDEP DARA DÜŞENİN AİLESİ OLUYOR

YILDIZ: MÜFTÜLERE NİKAH YETKİSİ LAİKLİKLE ALAKALI DEĞİL

YILDIZ: MÜFTÜLERE NİKAH YETKİSİ LAİKLİKLE ALAKALI DEĞİL

GÜZELLİK VE ESTETİK ÜZERİNE-II
  • BEYHANASMA
    • BEYHAN ASMA
    • BEYHANASMA@kayserihakimiyet2000.com
    • 3 Ekim 2016 - 17:37:44

Güzellik hemen her filozofta farklı tanımlanmıştır.
Platon’da güzellik, kişiden kişiye ve çağdan çağa değişmeyen objektif bir değer, ideal ve
yetkin bir özdür.
Bu dünyadaki güzel şeyler kendi asıl örnekleri olan güzellik ideasından pay
aldıkları için güzel diye nitelenirler.
Güzellik bir ideadır; İdea olduğu için değişmez ve mutlaktır.
İçinde yaşadığımız dünyada gördüğümüz ve güzel diye nitelediğimiz şeyler de bu ideadan( güzellik ideasından) pay aldıkları ölçüde güzel görünürler.
Doğa varlıkları, asıl güzellikleri olan ideaların kopyalarıdır.
Aristoteles’e göre güzellik, belli bir oran ve uyumu içeren düzendir.
Bununla birlikte insanın algı sınırlarını ve kavrayış gücünü aşan çok büyük bir şey güzel olamaz. Öyleyse güzellik; oran, uyum ve düzenden başka sınırlılığı da içerir.
Plotinos’a göre güzel, ideadan ve tanrıdan pay alan şeydir. Madde, ideadan pay almazsa
çirkindir.
Kant’ta güzel, hiçbir çıkar gözetmeksizin hoşlanmanın nesnesidir. Hoşa giden şey güzeldir,
gitmeyen ise güzel değildir. Nitelik bakımından güzel, karşılıksız bir haz almanın konusudur.
Nicelik bakımında da güzel, evrensel bir hazlanmanın konusudur.
Örneğin bir tabloya ‘’ Bu güzeldir’’ yargısını verirsem, bu yargıyı herkes için vermiş olurum;
herkesin benim yargıma katılmasını düşünürüm.
Bir kimse bir şeye güzel deyince başkalarının da buna katılmasını ister.
Güzellikte, pratik amaç gütmeyen bir düzen vardır.
Hegel ise güzelliği ‘’ İdenin duyusal görünüşü’’ olarak tanımlar.
Hegel’in felsefesinin temelinde manevi bir ilke bulunur. İşte güzellik ‘’mutlak zihin’’ ya da duyusal görünüşüdür.
Güzellik – Hakikat – İyi – Hoş – Yüce İlişkisi nedir peki ?
‘’Güzellik’’ estetiğin temel kavramıdır. ‘’Hakikat’’(doğrulu) ise bilgi felsefesinin temel
kategorisini oluşturur. ‘’İyilik’’ , ‘’hoş’’ ve ‘’yücelik’’ kavramları ise ahlak felsefesinin temel
kavramları arasında yer alır.
Hiç kuşkusuz bu kavramların güzellik kavramıyla belli bir ilişkisi vardır.

  • Etiketler

The comments are closed.

Üye Girişi
  • Kullanıcı Adınız
  • Şifreniz