KAYSERİSPOR: 2 – ATİKER KONYASPOR: 1

KAYSERİSPOR: 2 – ATİKER KONYASPOR: 1

KAYSERİ’DE İSTİKLAL YÜRÜYÜŞÜ RÜZGARI

KAYSERİ’DE İSTİKLAL YÜRÜYÜŞÜ RÜZGARI

DEPLASMAN FATİHİ MELİKGAZİ BELEDİYESPOR

DEPLASMAN FATİHİ MELİKGAZİ BELEDİYESPOR

TURGUTLUSPOR- ERCİYESSPOR :2-0

TURGUTLUSPOR- ERCİYESSPOR :2-0

MAZOT HIRSIZLARI ‘TIKAMA’ İLE YAKALANDI

MAZOT HIRSIZLARI ‘TIKAMA’ İLE YAKALANDI

GÜZELLİK VE ESTETİK ÜZERİNE-III
  • BEYHANASMA
    • BEYHAN ASMA
    • BEYHANASMA@kayserihakimiyet2000.com
    • 4 Ekim 2016 - 14:30:11

Güzellik – Hakikat nedir peki?
Hakikat(Doğruluk), yargının, bilginin bir özelliğidir.
Buna göre bir önerme, nesnesine karşılık gelen bir yargıdır.
Gerçekte olup biten bir şeyi olduğu gibi yansıtan düşüncedir.
Buna göre bir yargı ya da önermenin doğruluğunu aklın süzgecinden geçerek belirleriz.
Güzellik ise akıldan çok duygularımıza seslenir.
Güzel olan somuttur ve duyulur şekilde ortaya çıkar.
‘’Sigara sağlığa zararlıdır.’’ Yargısı doğrudur; fakat güzelliği ifade etmez.
Hakikatte kanıtlamaya dayanan yargılar vardır ve bunlar genel gerçeklikle taşır; güzel
ise kişisel duyguların yansıması olarak ortaya çıkar.
Kant’a göre doğru ve güzel arasında bir ilişki yoktur.
Doğru, akıl ve yargı ile ilgili bir durum iken; güzel, duyu ve hisle ilgili bir durumdur. Bu nedenle güzelliğin akılla kavranması gerekmez.
Güzellik, insanın duyularına ve estetik belgesine hitap eder.
Güzelliğin kavramla, önerme yargısıyla, akılla ilişkisi yoktur.
Shaftesbury’e göre güzelliği belirleyen en önemli öğe doğruluktur.
Doğruluk; varlığın, evrenin yapısını, iç sayılarını ifade eder.
O halde ‘’güzellik doğruluktur’’ ‘’güzellik doğruluktur’’ derken Shaftesbury, evrenin bu uyumlu ve yasalı yapısını anlamaktadır.
Shaftesbury bu kavramları özdeşleştirir.
Güzellik – İyi’yi anlamaya çalıştığımızda ise;
İyi kavramı ahlaki bir değer taşır. İyi düşüncesi ise bir amaca bağlıdır.
Bir varlık için iyi olan şey, onun düşündürdüğü amaca hizmet eden şeydir.
Oysa güzellik söz konusu olduğunda amaca yer yoktur.
Bir şeyin güzelliğini seyrettiğimiz zaman, onun neye yarayacağını, parçalarının nasıl olduğunu pek
düşünmeyiz.
Bir eserin iyilik ve yararından önce güzelliği fark ederiz.
Yani güzellik duyusu, iyilik ve yararlılıktan önce gelir.
Bir insanın borcunu ödemesi iyidir; fakat güzel değildir.
İkisi de karşılıksız olduğu halde birbirlerine karışmazlar.
Güzel ve iyi ayrı şeylerdir.
Platon’da iyi ve güzel özdeştir. Ona göre iyi daima faydalı, faydalı da daima iyidir.
Platon, iyi ideasının da aynı zamanda güzellik ideası olduğunu ileri sürmüştür.

  • Etiketler

The comments are closed.

Üye Girişi
  • Kullanıcı Adınız
  • Şifreniz