PROF. DR. KARATAY: “EN SAĞLIKLI YİYECEK PASTIRMA”

PROF. DR. KARATAY: “EN SAĞLIKLI YİYECEK PASTIRMA”

DİREKSİYON HAKİMİYETİNİ KAYBETTİ…ÇOCUKLARI EZDİ

DİREKSİYON HAKİMİYETİNİ KAYBETTİ…ÇOCUKLARI EZDİ

SURİYELİ SAĞIR KARDEŞLER GÜVERCİNLERİNİN SESİNİ DUYMAK İSTİYOR

SURİYELİ SAĞIR KARDEŞLER GÜVERCİNLERİNİN SESİNİ DUYMAK İSTİYOR

ASDEP DARA DÜŞENİN AİLESİ OLUYOR

ASDEP DARA DÜŞENİN AİLESİ OLUYOR

YILDIZ: MÜFTÜLERE NİKAH YETKİSİ LAİKLİKLE ALAKALI DEĞİL

YILDIZ: MÜFTÜLERE NİKAH YETKİSİ LAİKLİKLE ALAKALI DEĞİL

GÜZELLİK VE ESTETİK ÜZERİNE-IV
  • BEYHANASMA
    • BEYHAN ASMA
    • BEYHANASMA@kayserihakimiyet2000.com
    • 5 Ekim 2016 - 14:02:24

Aristoteles’e göre sanatın ahlaki bir yönü vardır.
Güzellik bizi, yaşamın acı ve katılıklarından, korku ve umutsuzluklardan kurtarır; ruhumuza huzur ve rahatlık verir.
Bu ruhsal huzur, ahlakın varmaya amaçladığı hedeftir.
O halde güzel olan aynı zamanda iyidir.
Shaftesbury’e göre de ‘’Dünyada en doğal olan güzellik; dürüstlük ve ahlaki doğruluktur.’’
Onun dürüstlük ve ahlaki doğruluk dediği şey ise erdem ve iyidir. Öyleyse, güzellik iyiden başka bir şey değildir.
Buna karşın Kant, bu iki kavramın( güzellik ve iyi) birbirinden farklı olduğunu belirtir. Bu
kavramları birbirinden ayırır. Güzellik yalnız duyusal olanla ilgili bir kavramdır; buna karşılık
iyilik, akılla kavranan bir kavramdır. Güzelde hiçbir yasa ve bağlılık yoktur; oysa iyi, ahlak
bakımından bir yasaya bağlıdır.
Güzel, Hoş ve Yüce bu bağlamda nasıl anlaşılır?
Hoş olan güzellikten farklıdır. Güzel olan bir varlığın seyri hoşuna gider, haz verir; hoş olan
her şeyin güzel olduğu söylenemez. Yorulunca biraz dinlenmek hoştur; fakat bunun güzel ile
bir ilgisi yoktur. Sevindirici bir haber almak hoştur; bunun da güzel ile bir ilgisi yoktur. Çünkü
bunlar estetik bir duygunun oluşuma yol açmaz.
Buna göre güzelin hoş duygular verdiğini söyleyebiliyoruz; ancak hoş olan güzeldir
diyemiyoruz. Güzel, hoş olandan ibaret değildir.
Yüce de güzellikten farklıdır: Güzel sınırlı, yüce sınırsızlığın ve sonsuzluğun eseridir.
Güzelliğin konusu hayal gücümüzün eseridir. Yücenin konusu hayal gücümüzü aşar.
Güzellik genelde uyum, düzen, sınır, ve ahenk içinde duyumsanır. Güzellik karşısında
heyecan duyar coşarız. Yüce karşısında sınırlanmak zorunda kalırız. Yüce karşısında,
aklımızla, azametli, büyüklüğü algılarız.
Aritoteles; orantısız olarak hayal gücünün sınırlarını zorlayan şeylere güzel denilemeyeceğini
dile getirir. Örneğin uçsuz bucaksız yeryüzü yücedir. Yüceliğinden dolayı ona güzel
diyemeyiz.
Kant’a göre de güzeli ile yüce farklıdır.
Özellikle güzel sınırlı bir nesneyi gerektirir; yüce ise sınırsızlıktan sonsuzluktan gelir.
Güzellik karşısında hoşlanma duygusu uyanırken, yücelik karşısında saygı ve hayranlık
vardır.

  • Etiketler

The comments are closed.

Üye Girişi
  • Kullanıcı Adınız
  • Şifreniz