KAYSERİSPOR VAN’DA RAHAT TURLADI:0-1

KAYSERİSPOR VAN’DA RAHAT TURLADI:0-1

KAYSERİ HEYETİNDEN MUSTAFA YALÇIN’A ZİYARET

KAYSERİ HEYETİNDEN MUSTAFA YALÇIN’A ZİYARET

56 KİŞİNİN ÖLDÜĞÜ, 3 POLİSİN ŞEHİT OLDUĞU GAZİANTEP DEAŞ SALDIRISI DAVASI ERTELENDİ

56 KİŞİNİN ÖLDÜĞÜ, 3 POLİSİN ŞEHİT OLDUĞU GAZİANTEP DEAŞ SALDIRISI DAVASI ERTELENDİ

KOCASİNAN AKADEMİ’DE KURS KAYITLAR BAŞLADI

KOCASİNAN AKADEMİ’DE KURS KAYITLAR BAŞLADI

KANKA BÜYÜKŞEHİR’DE

KANKA BÜYÜKŞEHİR’DE

MİZAH YAZARI TEFFİ VE İSTANBUL-I
  • BEYHANASMA
    • BEYHAN ASMA
    • BEYHANASMA@kayserihakimiyet2000.com
    • 5 Eylül 2017 - 11:55:13

Yazar Teffi Ekim Devriminden sonra ülkede yaşanan köklü değişikliklere ayak uyduramayarak birkaç aylığına Rusya’ dan ayrılıp ortamın düzelmesini beklemeye karar verir. Bu amaçla birkaç ay İstanbul ‘ da kalıp daha sonra Fransa ‘ ya gider. Teffi 1917 Ekim Devriminden önce Rusya ‘da elde ettiği sanatsal başarıyı 1920 yılında göç ettiği Fransa’da da sürdürmüştür. Ancak, aradan geçen 32 yıla rağmen bir daha Rusya‘ya dönemez.

Rus edebiyatının 20 yy. döneminin ilk kadın mizah yazarı olan Teffi, yaşadığı zor şartların ve başlangıçta kısa sürmesi planlanan göç yaşamının pek çok göçmen gibi Teffi’yi de derinden etkilemiştir. Buna paralel olarak öykülerin konusu ve üslubunun da değişmesine de neden olmuştur. 1905 Şubat, 1917 Ekim Devrimi, I. ve II. Dünya savaşlarının yazar üzerinde bıraktığı etki ve buna paralel olarak da öykülerinin konularının büyük ölçüde değiştiği görülür. Yazarın göç hareketinin nasıl bir yol izlediği ve bu göç hareketinin yazarı nasıl etkilediği üzerinde durulacak olursa, kısa süreliğine gittiği İstanbul’ daki gözlemlerini anlattığı “İstanbul ve Güneş” adlı kitabında İstanbul’un yazar üzerindeki etkileri ömrünün son günlerinde kendi kültür anlayışıyla yaşadıklarını, içselliğini trajik komedi üslupla anlatır.

Teffi’nin yaşadığı göç trajedisi, ilk dönem yapıtlarına hâkim olan mizah öğelerinin daha hüzünlü bir kimliğe bürünmesine yol açmıştır. Göçmen hayatının gösterişsiz, trajik ve hatta acımasız şartlarında bile Petersburg’da olduğu gibi kültür hayatının merkezinde yer alır. Onun öykülerinde tıpkı gerçek hayatta olduğu gibi komedi ve trajedi yan yanadır. Hüzünle komedi bir araya geldiğinde oluşan trajedi okuyucuyu güldürür. “Fıkralar anlatılırken komiktir. Yaşandığı zamansa trajik.” diye de belirtmekten geri kalmaz.

Yazarın devrim sonrasında ülkesini terk ederken yolu İstanbul’a düşmüş ve bir süre burada yaşamıştır. Yaklaşık iki yıl olduğu belirtilir, kaynaklara göre; İstanbul hakkındaki düşüncelerini 1921 tarihli “İstanbul ve Güneş” eserinde detaylı bir şekilde anlatmıştır.

Gezi notu niteliği taşıyan bu çalışmasında Teffi detaylı bir şekilde İstanbul’un günlük yaşamından sahneler sunarken, aynı zamanda kültür-sanat yaşamı hakkında da ilgi çekici bilgiler vermektedir. Toplam altı alt başlıkta gözlemlerini ve düşüncelerini yansıtan yazar, bir yabancı gözüyle 1920’li İstanbul’una ışık tutmaktadır. İlk bölüm “Uykulu Boğaziçi” genel İstanbul betimlemelerini içermektedir. İlk betimleme Boğaziçi görüntüsüdür. Burada kişileştirme yapılarak Boğaziçi sanki canlıymışçasına bir izlenimi verilir.

  • Etiketler

The comments are closed.

Üye Girişi
  • Kullanıcı Adınız
  • Şifreniz