ILN00707901-KAYSERİ 6. ASLİYE HUKUK MAHKEMESİNDEN ESAS NO : 2017/502KARAR NO : 2017/486

ILN00707901-KAYSERİ 6. ASLİYE HUKUK MAHKEMESİNDEN ESAS NO : 2017/502KARAR NO : 2017/486

BAŞKAN ÇOLAKBAYRAKDAR, “KOCASİNAN, KENTSEL  DÖNÜŞÜMLE PARLAYACAK”

BAŞKAN ÇOLAKBAYRAKDAR, “KOCASİNAN, KENTSEL DÖNÜŞÜMLE PARLAYACAK”

ASAMOAH GYAN 32. YAŞ GÜNÜNÜ TAKIM ARKADAŞLARI İLE KUTLADI

ASAMOAH GYAN 32. YAŞ GÜNÜNÜ TAKIM ARKADAŞLARI İLE KUTLADI

KAYSERİSPOR, MEDİPOL BAŞAKŞEHİR’E BİLENİYOR

KAYSERİSPOR, MEDİPOL BAŞAKŞEHİR’E BİLENİYOR

YORGAN DİKİMİ NESİLDEN NESİLE MELİKGAZİ’DE DEVAM EDECEK

YORGAN DİKİMİ NESİLDEN NESİLE MELİKGAZİ’DE DEVAM EDECEK

MÜZİK VE EDEBİYAT İLİŞKİSİ
  • BEYHANASMA
    • BEYHAN ASMA
    • BEYHANASMA@kayserihakimiyet2000.com
    • 10 Eylül 2017 - 14:35:16

Müziğin edebiyatla ve hayatla olan bağını, hassas, hatta mikroskobik bir gözle yeniden düşündüğümde, anlam ve bağlantı kaybı yaşayan zihinlere panzehir olabilir. Aşina olunan şarkıların üzerindeki tozları silkeleyip, okuyanı o şarkıların içindeki cehverle tekrar yüzleştirebilir.

Ve işin güzel kısmı da şu;  içerdiği devasa müzik bilgisine karşın, uzman gözünden yazılmış, mesafeli, soğuk bir duruştur. Dağılıp giden, sanki bir çay sohbeti masasında konu konuyu açıyormuş gibi yazılmış, bildiğiniz sıcakkanlı bir ilişkidir bahsedilen. Elinize bir kitap alıp, sanki iyi müzik bilen bir arkadaşınızla konuşur gibi okuyabilirsiniz. İnsanı unutulmuş bir hissiyata tekrar kavuşturan, zamanın ruhuna pek uymayan, iyi anlamda ‘anakronik’ bir edebiyat ilişkisi bu.

Yirminci yüzyıl batı müziğinde Blues’tan Caz’a, Reggae’den Funk’a, folk’tan Post-Punk’a kadar edebiyatın müziğe işleme biçimlerini göstermek için ara damarlarda dolaşır adeta.Şair, yazar şarkıcılara, dünya halini şarkı sözlerine katarak müzik ile politika arasındaki sınırı ortadan kaldıran müdahil müzik insanlarına ayrılmış.

Müziğin dünyayı etkileme gücünün örneği olarak ilk ele alınan figür, Robert Johnson. Efsanelere göre; ‘şeytanın müziği’ diye adlandırılan Blues’u icra etmek için şeytanla bir anlaşma yapmıştır. Çalıştığı plantasyonun yakınlarında bir kavşakta şeytan karşısına çıkmış, gitarını akor etmiş ve ona müthiş bir müzik gücü bahşetmiştir. Beyaz insanın baskıcı ve zorbalığının sahte iyiliği karşısına, edepsiz şeytan çıkmıştır. Ötekilerin sesini ve hissiyatına korkutucu bir güç vermiştir. Siyahi insanın öfke ve acısı bu yolla müziğe yansımıştır bu efsane cazda şiirlerde bahsedilen hikaye olmuştur.

Ünlü yazar Albert Camusla şarkıcı Nick Drake arasındaki bağlantının mevzubahis edildiğinde ise, şarkıcı Nick Drake’in ruhani halini ve yaptığı müziği: Varoluşun Dayanılmaz Ağırlığı. Naif, kırılgan bir varlık olarak bestelediği kırık dökük, low-fi şarkılarda bu varoluş acısını dile getiren Nick Drake, 26 yaşında otel odasında ölü bulunduğunda, yatağının başucunda  Albert Camus’ün eseri Varoluşun Dayanılmaz Ağırlığı varmış. Albert Camus’ün bahsettiği absürd’ insanlık durumu karşısında her geçen gün duygusallaşan şarkıcı Nick Drake’i anlatan kurgusal bir film yapılsa, ölüm sahnesine herhalde Albert Camus’den daha uygun bir yazar bulunamazdı. Daha dünyamızda birçok müzisyeni etkilen nice edebiyat eserleri olmuş.

Yıllarca bu kitaplar ve her türe özgü bu şarkılar, müzik melodileri okunası ve dinlenesi bir müzik –edebiyat arşivi gibi karşımıza çıkar…

  • Etiketler

The comments are closed.

Üye Girişi
  • Kullanıcı Adınız
  • Şifreniz