709377.T.C. KAYSERİ 1. ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ.25.11.2017

709377.T.C. KAYSERİ 1. ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ.25.11.2017

BÜYÜKŞEHİR SON 3 YILDA 343 OYUN PARKI YAPTI

BÜYÜKŞEHİR SON 3 YILDA 343 OYUN PARKI YAPTI

SADECE CİNSEL ŞİDDETE MARUZ KALAN KADINLARIN ORANI YÜZDE 15,3

SADECE CİNSEL ŞİDDETE MARUZ KALAN KADINLARIN ORANI YÜZDE 15,3

İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRÜ OSMAN ELMALI: ÖĞRETMENLİK BİLGELİKTİR

İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRÜ OSMAN ELMALI: ÖĞRETMENLİK BİLGELİKTİR

YENİ İL SAĞLIK MÜDÜRÜ BENLİ, GÖREVİ KILIÇ’TAN DEVRALDI

YENİ İL SAĞLIK MÜDÜRÜ BENLİ, GÖREVİ KILIÇ’TAN DEVRALDI

SANAT VE GÜZELLİK KAVRAMI-III
  • BEYHANASMA
    • BEYHAN ASMA
    • BEYHANASMA@kayserihakimiyet2000.com
    • 8 Kasım 2016 - 11:17:28

Theodor Vicsher hocası Hegel gibi estetik’i güzel bilimi olarak tanımlar. ‘Vicsher’e göre güzel, bir tin etkinliğinin ürünüdür. Bu tin etkinliği üç biçimde dışlaşır. Bunlar din, sanat ve felsefedir.
Değer yönünden bu iç dışlaşma biçimi arasında hiçbir ayrılık yoktur, üçü de eşdeğer olup, bunlardan her birinin temelinde bir doğruluk bulunur.
B.Croce da sanat yapıtı güzelliği ve doğa güzelliği arasındaki farklılıktan bahseder.
Doğal güzellliğinin estetik dışı olduğunu, ancak onun hoşa giden yönlerinin estetik bir nesne olarak algılandıkları ölçüde güzel kabul edilebileceklerinden bahseder. ‘Sanat güzelliği ise tinsel bir etkinliktir, bir ifadedir.
‘Bundan ötürü, B. Croce sanat güzelliğini doğa güzelliğinden üstün tutar.
Varoluşçu filozoflardan Martin Heidegger’e göre ise, güzellik ‘varlığın aydınlanmasıdır, doğruluktur.” Ancak bu doğruluk, mantıksal doğruluk değil, gerçek doğruluktur; varlıkların içindeki doğruluktur. Heidegger’e göre varlıkların gizli olan yapısını herkesin görebileceği şekilde açığa çıkarmak, güzeli ortaya koymaktır.
Yukarıdaki gibi, güzeli bir “ide”, bir ülkü olarak alan metafizik güzellik anlayışlarının yanında, güzeli psikolojik olarak alıp değerlendirenler de vardır.
Th. Lipps, güzeli bir insanın haz duyduğu, kendisini özgür hissettiği biçim olarak algılıyor. Oysa fenomenciler bunu kabul etmiyorlar.
Onlara göre güzellik, seyredene bağlı olmayan, güzel olan varlığın yapısında temellenen bir özelliktir.
Güzel bir şey, onu güzel gören olmasa da güzeldir.
Güzellik ide de değildir, gerçeklik de; güzellik gerçeğe dayanır ama onun aşar. N.Hartman, güzelliğin genel ve tümel bir metafizik varsayımdan çıkartılması yerine güzel varlıklardan, ontolojiden çıkartılması gerektiğini söyler.’

Tüm bu görüşlerin doğrultusunda güzel’in bazı filozoflar için içerikte, bazıları için formda, biçimde ortaya çıktığı vurgusu görülür.
Bu bağlamda güzelin belirlenmesi dışsal-biçimsel nitelikler ve içsel-içeriksel nitelikler olarak iki alt başlıkta incelenebilir.

  • Etiketler

The comments are closed.

Üye Girişi
  • Kullanıcı Adınız
  • Şifreniz