PROF. DR. KARATAY: “EN SAĞLIKLI YİYECEK PASTIRMA”

PROF. DR. KARATAY: “EN SAĞLIKLI YİYECEK PASTIRMA”

DİREKSİYON HAKİMİYETİNİ KAYBETTİ…ÇOCUKLARI EZDİ

DİREKSİYON HAKİMİYETİNİ KAYBETTİ…ÇOCUKLARI EZDİ

SURİYELİ SAĞIR KARDEŞLER GÜVERCİNLERİNİN SESİNİ DUYMAK İSTİYOR

SURİYELİ SAĞIR KARDEŞLER GÜVERCİNLERİNİN SESİNİ DUYMAK İSTİYOR

ASDEP DARA DÜŞENİN AİLESİ OLUYOR

ASDEP DARA DÜŞENİN AİLESİ OLUYOR

YILDIZ: MÜFTÜLERE NİKAH YETKİSİ LAİKLİKLE ALAKALI DEĞİL

YILDIZ: MÜFTÜLERE NİKAH YETKİSİ LAİKLİKLE ALAKALI DEĞİL

TURGENEV’İN BABALAR VE OĞULLAR’INDA EMEK KAVRAMI
  • BEYHANASMA
    • BEYHAN ASMA
    • BEYHANASMA@kayserihakimiyet2000.com
    • 4 Mayıs 2016 - 15:33:01

Turgenev’in , Babalar ve Oğullar romanını, diyebilirim ki  Rus edebiyatında bu kadar üzerinde konuşulan ve tartışılan bir başka eser yoktur. Söz konusu olan bu eser neden bu kadar eleştirildi?, hakkında konuşuldu? Meseleyi daha iyi anlamamız için ilk önce roman kahramanlarını biraz tanımamız gerekmektedir, desem de aslında o’da eğildir. Romanda tartışmaların odak noktası olan başkarakter nihilist, yani her şeyi boş diye niteleyen Bazarov’mu? Bazarov’un inkâr ettiği konuların başında sanat vardır. Bazarov’a göre sanat ; insanların faydalı, emeğe dayalı işler yapmasına engel olmaktadır.

«Rafael’in sanat eserleri benim gözümde beş para etmez. Kimya ilmi en muhteşem santaçıdan  ve eserlerinden yirmi kat daha faydalıdır» (Turgenev, Babalar ve Oğullar, syf. 94)

Romanın başkarakteri Bazarov doğayı ve onun güzelliklerini de yok saymaktadır, Ona göre doğa bir ibadethane değil sadece bir laboratuvardır. İnsan ise, doğanın içinde bir filozof değil, sadece onun emekçisidir. Bazarrov’un karşısındaki en önemli karakter yakın arkadaşı Pavel Petroviçtir. Bazarov’un aksine Pavel Petroviç  dış görünüşüne oldukça önem veririr, tam bir sanat sevdalısıdır. Çiftlikte çalışan insanlara yakın gibi görünse de onların yanına gittiği zaman kolanyasını çıkarıp koklayarak onlara üsstten bakar. Roman söz konusu bu iki kahramanın arasında yaşanan tartışmalarla geçer.  Romanda Turgenev adeta nefret ettiği yeni hazırcı nesilden Bazarov aracılığı ile intikam almakta emek kavramını ancak ilmi gerçeklere dayalı olduğunu Bazarov ile dile getirmektedir. Kritik Pisarev’e göre, Turgenevin Bazarov gibi bir karekteri aristoklar arasındaki okuyucularını eleştirmek için seçtiğini düşünmektedir. Pisarev,  zamanımızda ve öncesinde toplumsal problemlerin sebeplerini anlamak için Tugenev’in insana neden ve nasıl baktığını anlamamız gerekliliğini de ileri sürer. Turgenev’in  Babalar ve Oğullar adlı eserinde baz almaya çalıştığı karakterler tıpkı baş karakter Bazarov gibi hem eğitimli hem yenilikçi hem de eylem yani emekçi insanlardır. Bu grup toplumdan soyutlanmaktan korkmaz, cesur, idealleri uğruna her şeyi yapabilirler. Davranışları her zaman idealleri ile örtüşür. Kritik Pisarev yine buna bir diğer örnek Rus edebiyatından Lermantov’un Zamanımızın Kahramanı eserindeki emekçi Peçorin’ini örnek olarak gösterir.

Babalar ve Oğullar  romanında Bazarov’un sanatı inkarı ise tamamen Rus halkının genel görüşüdür. Ruslar bir eşya ile karşılaştıkları zaman onu nasıl kullanabilirim, nasıl işlevsel hale getiririm diye düşünen pratik zekâya sahip bir toplumdur. Sanat ise, eşya karşısında durup düşünmeyi gerektiren boş, tembelce bir uğraştır. Bir çok Batı edebiyat düşünürlerine göre Bazarov inklapcı ve Aralıkçı Rus neslinin bir prototipi olduğunu düşünmektedir. Turgenev Babalar ve Oğullar’romanını bitirip yayına vermeden önce ; yapılacak sert eleştirilere maruz kalacağını hissetmiş olacak ki Russkiy Vestnik’ dergisinde yazdığı düşünceleri şu olmuştur:

 “ Okuyucu Bazarov’u tüm kabalığıyla, acımasız soğukluğuyla sevemediyse tekrar ve  tekrar belirtmek isterim ki ben onu kaleme alan biri olarak suçluyum ve amacıma ulaşamayan zavallı bir yazarım. Bazarov benim sevgili oğlumdur, bu akıllı, bu emekçi çalışkan roman kahramanı  bir çizgisel hayal  olabilir mi? Onun benim hayalimde yarattığım karakterlerin en insancılı olduğunu hala anlayamadınız mı? O’ iliklerine kadar demokrat, dürüst ve çalışkandır. ‘ Pavel Petroviç’in, Nikolay Petroviç’in çehrelerine bakın lütfen!. Zayıflık, uyuşukluk ve tembellik hat safhada. Estetik duygu beni, romanımın konumunu daha iyi açıklığa kavuşturabilmem için , bugüne ve geleceğe hitap eden roman kahramanım Bazarov’u, en iyi temsilci olarak seçmeye zorladı..”

 

 

  • Etiketler

The comments are closed.

Üye Girişi
  • Kullanıcı Adınız
  • Şifreniz