‘HERO’ TİŞÖRTÜ GİYEN 2 KİŞİ GÖZALTINA ALINDI

‘HERO’ TİŞÖRTÜ GİYEN 2 KİŞİ GÖZALTINA ALINDI

BÜYÜKŞEHİR’DEN DEPLASE İHALESİ

BÜYÜKŞEHİR’DEN DEPLASE İHALESİ

BÜYÜKŞEHİR ZABITA EKİPLERİ EL İLANLARINI TOPLADI

BÜYÜKŞEHİR ZABITA EKİPLERİ EL İLANLARINI TOPLADI

ALADAĞLAR MİLLİ PARKI FOTOSAFARİ’DE DERECEYE GİRENLER BELLİ OLDU

ALADAĞLAR MİLLİ PARKI FOTOSAFARİ’DE DERECEYE GİRENLER BELLİ OLDU

ÇOCUK OYUN GRUPLARI VE SPOR ALETLERİ SATIN ALINACAK

ÇOCUK OYUN GRUPLARI VE SPOR ALETLERİ SATIN ALINACAK

DOSTOYEVSKY VE PANSLAVİSM -I
  • BEYHANASMA
    • BEYHAN ASMA
    • BEYHANASMA@kayserihakimiyet2000.com
    • 2 Temmuz 2017 - 14:56:31

19. yüzyıl, Rus tarihi için kültür, sanat ve edebiyat hareketlerinin gelişmesiyle birlikte modernleşme ve batılılaşma yerini Panslavizme bıraktığı bir yüzyıl olmuştur. Yayımcı Katkov, şair Aleksey Khamyakov, Danilesky ve Dostoyevsky gibi pek çok Rus aydını ve yazarı Panslavizm’in etkisiyle Türk düşmanlığı yaparken sadece Tolstoy , Turgenev ve Granovsky kendilerini bu akıma kaptırmazlar. Dostoyevsky’yi çağdaşları Turgenyev ve Tolstoy’dan ayıran en önemli unsur Slav milliyetçiliği ve Hıristiyanlık sevgisi olmuştur. Pek çok batılı araştırmacı tarafından Dostoyevsky, Slav ruhunu en betimleyen Rus yazar olarak görülür. Turgenyev, liberal batıcı ve Avrupa hayranı bir yazar olarak tanınmıştır ve o yıllarda Rusya’da başlayan Panslavizm hareketine katılmadığı için milliyetçi Rus aydınları tarafından ağır bir dille eleştirilir. Tolstoy ise Türklere ve Müslümanlara özellikle de İslamiyet’e olan ilgisiyle dikkati çeker. Anna Karanina romanında Karadağ ve Sırbistan’a giden Rus günülülerini sadece serseri güruhu olarak tavsif etmekle kalmaz, Slav meselesinin belirli menfaatler peşinde koşan mahdut mahfiller tarafından yaratıldığını ve Rus gazetelerinde çıkan yazıların da mübalağalı olduğunu dile getirir.
Dostoyevsky, 1870’lerden sonra Rus basınında Rus nasyonalizmin ve Türk düşmanlığının en kuvvetli savunucusu olmuştur. Dostoyevsky’nin milliyetçiliğinde ve Türk düşmanlığında ailesinin, beslendiği sosyo-kültürel ortamın ve devrin politik şartlarının büyük etkisi vardır. Dostoyevsky’nin büyük dedelerinden Stefan Dostoyevsky Türk hapishanelerinde bir müddet kaldıktan sonra 1624 yılında hapishaneden kaçmıştır. Yazarın askeri doktor babası 1806-1812 Osmanlı-Rus Savaşına katılarak yaralıları tedavi etmiştir. Dostoyevsky’nin Petersburg’daki Askeri Mühendislik okuması ki bu okul genellikle milliyetçi Rus aydınları yetiştirmekteydi ve kuvvetli bir Rus milliyetçisi ve Türk düşmanı olan şair Pushkin hayranlığı da onun Panslavist yanını besleyen kaynaklardır.Çünkü milliyetçi Panslavist bir şair olan Pushkin , sadece Rus milliyetçiliğin uyanmasına katkıda bulunmakla kalmamış aynı zamanda Balkanlarda Slav ırkından bir Bulgar milleti olduğunu ve Bulgarların Türklerin elinden kurtarılması gerektiğini belirtmiştir. Dostoyevsky’nin Türk düşmanlığını besleyen kaynaklardan biri, belki de en önemlisi devrin sosyal ve politik durumudur. Daha önce Çara karşı olduğu için Sibirya’ya sürülen ve hayatı boyunca Hıristiyanlık teolojisini sorgulayan Dostoyevsky’nin, 1870’lerden sonra Çar taraftarı, ateşli bir Panslavist ve Ortodoks inancının müdafii olarak karşımıza çıkması devrin konjoktürel ortamıyla ilgilidir. Çünkü 1870’ler, temelleri daha önce atılan Panslavist hareketin gelişmeye başladığı yıllardır. Rusya’da gelişen ve zamanla tüm Balkanlar, Avrasya, Kafkasya ve Orta Asya’ya yayılan Panslavist hareketler Dostoyevsky’nin Slavcılığını da besleyen önemli bir etkendir.

  • Etiketler

The comments are closed.

Üye Girişi
  • Kullanıcı Adınız
  • Şifreniz