YENİ EĞİTİM ÖĞRETİM DÖNEMİ KOCASİNAN ÇOCUK’LA BAŞLADI

YENİ EĞİTİM ÖĞRETİM DÖNEMİ KOCASİNAN ÇOCUK’LA BAŞLADI

1.VE 2. ETAP EŞREF BİTLİS PARKI HAYIRLI OLSUN!…

1.VE 2. ETAP EŞREF BİTLİS PARKI HAYIRLI OLSUN!…

HACILAR’DA EĞİTİM ÖĞRETİM HAFTASI KUTLANDI

HACILAR’DA EĞİTİM ÖĞRETİM HAFTASI KUTLANDI

POLONYALI MONİKA MÜSLÜMAN OLDU

POLONYALI MONİKA MÜSLÜMAN OLDU

ALİ ASLIM YAZIYOR…KAYSERİ’DEN SEÇMECELER…

ALİ ASLIM YAZIYOR…KAYSERİ’DEN SEÇMECELER…

KAYNARLILAR: FESTİVAL,YÖRENİN MAKUS TALİHİNİ DEĞİŞTİRECEK
KAYNARLILAR: FESTİVAL,YÖRENİN MAKUS TALİHİNİ DEĞİŞTİRECEK

Konuştuğumuz her Kaynarlı vatandaş “Beldemiz için çok büyük reklam olacak, maddi ve sosyal gelişmeler olacak inşaallah, bu festival vesilesiyle Kaynarımıza ve Uzunyaylamıza önemli kazanımlar olacak en azından gelişmenin start vuruşu olacak ümitliyiz ve mutluyuz bu festival dolayısıyla başta sn Mustafa Çelik Belediye başkanımız ve Pınarbaşı belediye başkanına müteşekkiriz.”şeklinde konuşuyor her Kaynarlı vatandaşımız. Kaynar Mahallesinde Uluslar […]

Konuştuğumuz her Kaynarlı vatandaş “Beldemiz için çok büyük reklam olacak, maddi ve sosyal gelişmeler olacak inşaallah, bu festival vesilesiyle Kaynarımıza ve Uzunyaylamıza önemli kazanımlar olacak en azından gelişmenin start vuruşu olacak ümitliyiz ve mutluyuz bu festival dolayısıyla başta sn Mustafa Çelik Belediye başkanımız ve Pınarbaşı belediye başkanına müteşekkiriz.”şeklinde konuşuyor her Kaynarlı vatandaşımız.
Kaynar Mahallesinde Uluslar arası Uzunyayla Çerkes Kültür Festivali düzenleneceği Kayseri basınına ve kamuoyuna duyurulmuştu.Ve bu kahvaltıda Festivalin basın sorumlusu Murat Öztemur, konuyla ilgili detaylı bilgiler vererek, amaçlarının kaybolmaya yüz tutan Uzunyayla’daki çerkes kültürünü yaşatmak ve yeni nesillere aktarmak, beraberinde ekonomik ve konjöktürel faydalar sağlamak bir mahrumiyet bölgesi olan güzel Kaynarımızı Uzunyayla yöresine ordan göçen insanların ve diğer bölge insanının ilgisini dikkatini, sempatisini yeniden celbetmek olduğunu vurgulamıştı.
YURT İÇİ VE YURT DIŞINDAN KATILIMLAR
Birleşik Kafkasya Derneği’nin öncülüğünde 22-23 Temmuz tarihlerinde Kaynar mahallesinde düzenlenecek bu uluslararası etkinliğe, “Kültür ve Turizm Bakanlığı, Büyükşehir Belediyesi, ilçe belediyeleri, Kafkas dernekleri, Pınarbaşı yöresinden 55 köy muhtarlığı destek vermektedir.
İfade etmeye çalıştığım şekilde Festival kültürel ticari ve görsel bir şölen olacak. “Festivale uluslar arası katılımlar oldukça önemli renk katacaktır.Başta Kayseri-Nalçik kardeş şehir protokolü çerçevesinde Nalçik,dan yani anavatandan sanatçılarla Amerika ve ürdün’den de çok önemli misafirlerin katılımları yöre halkının heyecanına zirve yaptırdı.
Ülke içinden de Eskişehir, Sakarya, İstanbul, Kahramanmaraş, Samsun bölgesinden epey misafir olacak. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın yanı sıra valilik, ilçe belediyelerinin destek verdiği festival inşaallah bölgeye beklenen canlılığı getirerek her yıl tekrarlanır. Uzunyaylalı olup Kayseri de yaşayan ve festivale gidecek arabası olmayan vatandaşlar kendilerine benim aracılığımla kendilerine teşekkür ettiklerini ifade ettiler, sağladığı bu imkandan çok çok memnun kaldıklarını vurgulayarak büyükşehir belediyesine teşekkür ettiler yöre halkı. farklı semtlerden otobüs kaldıracağını belirtti.Kendilerinden Allah razı olsun.Kaynar Mahallesi Muhtarı Sedat Uluışık, kendi mahallesinde yapılacak festivalin gururlandırdığını söyleyerek, katkı yapan herkese teşekkür etti.
KONUK AĞIRLAMA
Dışarıdan gelen misafirleri ağırlama ve Konaklama için birçok alternatifin sunulacağını ifade eden Uluışık, “Festival için gelen misafirlerimizin konaklama konusunda alternatif düşüncelerimiz olacak Pınarbaşı öğretmenevi, yurtlar ve bazı otellerle anlaşma yapıldı. Bunun dışında çerkes kültüründe misafir ağırlamak önemli ve yakın köylerdeki evlerde de misafirlerimiz konaklama imkanı bulacaklardır” dedi.
KAFKAS DERNEKLERİ HEP BERABER
Dernek Başkanı İzhan Baykal, ana prensiplerde anlaşarak,diğer Kafkas Dernekleri ile 4 ay öncesinde bir festival gerçekleştirme projesinin startını verdiklerini festivalin sadece BİRKAF değil bütün Kafkas Derneklerinin katkılarıyla gerçekleştiğini bu nedenle maksimum başarı bekliyoruz demişti basın toplantısında. Şirin Aziziye’miz şimdiki Pınarbaşının sevgili belediye reisi Dursun Ataş’ da en yüksek limitte, imkanları zorlayarak Kaynar Uluslararası Çerkes Festivaline herkesten fazla destek vereceğini kahvaltıya iştirak eden yardımcısı Hikmet Şahin bey vasıtasıyla söz verdiler. Kendilerine teşekkür ediyoruz Uzunyaylalılar olarak sergiledikleri kardeşane düşünceler için hürmetlerimizi arz ediyoruz sevgili başkanımıza.
XABZE NEDİR? (Yazan; Emrullah Akbulat)
“XABZE GENÇ YAŞTA ÖĞRENİLİR, HAYAT BOYU YAŞANIR!” Adige ATASÖZÜ
Xabze’nin tarifini nasıl yapabiliriz? Yazılı olmayan ancak asırların birikimiyle kabul gören, en küçük bir sorun olduğunda müracaat edilen,uygulaması Xase-dernekler-’lerce gerçekleştirilen müeyyideler bütünüdür diyebiliriz.Malum, toplumlar sorunlarını çözmek için bir takım yazılı yasalar üretmişlerdir. Kimi toplumlar da dini Kuralları önemsemişlerdir. Adığeler – Çerkesler de Xabze kurallarını uygulamışlardır.
Yasalar ve dini kuralların dışında toplumun yaşamını düzenleyen,bireyin yaşamına etki eden ahlak kuralları,gelenek-görenekler,örf-adetler vb gibi yazılı olmayan ama toplumların önemsediği bu yargılar çerçevesinde ödül yahut cezaların olabildiğini yaşayarak gözlemleyebiliyoruz. Yasal(yazılı kanunlarda) suç olmayan bir çok davranış adetlerde,geleneklerde hoş karşılanmadığı için toplum bu suçları işleyenleri affetmez, dışlar-ayıplar… Xabze kuralları umumiyetle müslümanlıkla çelişmez, belki de İslamiyeti genel anlamda kabul etmemiz bu uyuşmadan kaynaklanıyordur.Çerkeslerde yazılı olmayan Xabzelerine tartışılmaz derecede değer verirler. Kimileri Xabze sadece Anavatanda yaşanabilir dese de şahsen ben bu görüşe katılmadığımı ifade etmek isterim. Her Adığenin aklında-vicdanında Xabzesine uygun davranış-yaşam biçimi vardır diyorum. Şehir yaşamı da olsa girdiğimiz toplumda bilinç altında var olan Xabzemiz gereği davranışlarımızı düzenlemezmiyiz?
Xabze ve Xase birbirleriyle olmazsa olmaz denilecek şekilde birbiriyle ilişkilidir. Xabze kurallarına uymayanlara cezalarını Xase toplantılarına katılan Thamadeler verir ve aldıkları kararlar asla tartışılmazdı. Günümüzde Xase yok. Ancak, kurumlar aracılığıyla olmayacak bir şey değil diye düşünüyorum.Kimlik-kültürümüzü yaşatmak istiyorsak; Kimlik-kültürümüzle ilgili tüm unsurları yaşatmak-yaşatmaya çalışmak mecburiyetindeyiz. Eskiden yazılı değildi diye savuşturmaktan ziyade kayda alınanlara yahut kayda alınması elzem Xabze kurallarına sahip çıkmalıyız.
RİDADE BİDANOK’DAN KİMLİK VE SÜRGÜN ÜZERİNE
Çerkes toplumunda geleneksel yapının kültürü oluşturan en önemli faktör olduğunu görüyoruz.HABZE Çerkes hayatını belirleyen sosyal kurallar bütünüdür -örf ve adetlere Habze denir.-Habze sözlü kurallar bütünüdür ve bir öğretidir. Yani sürdürülebilirliği kuşakların bu öğretiyi bir birlerine aktarmasıyla mümkündür.Habze bu yönüyle mitolojilerle benzer bir ilişki gösterir, mitolojilerle iç içedir.Çünkü binlerce yıl yazılı metne dönüştürülmemesine rağmen korunmuştur.Bu nedenle diasporadaki Çerkeslerin tarihi daha çok sözlü kültüre dayanır.
Geçmiş sözlü anlatım biçimleriyle tarihe dönüştüğünde mitoloji uslubuna benzer bir yapı ortaya çıkar. Böylece sadece tarih değil kültür de mitoloji özelliklerini içselleştirir.Bir bakıma mitoloji kahramanlarının yaşantı biçimleri, Habze’si ve kişilik özellikleri geçmişten bu güne taşınır ve Çerkes kimliğini oluşturmada önemli bir yer tutar. Çünkü HABZE bir bir sosyal yasalar bütünüdür. Çerkesler ancak bu toplumsal yasaların sürgün döneminden önce aktarılan kadarını hatırlamaktadır. Ayrıca bu yasalar tüm zamanlar için geçerli olmayabilir ya da aynı biçimde algılanmayabilir. Zaman içinde değişmeleri gerekebilir.Ancak HABZE sürgünün ardından yeterli uygulama alanı bulamadığı için hem unutulmuş hem de zaman içinde yeni çağa uygun düzenlemeler geliştirememiştir.
Ulus devletlere baktığımızda ulusun kimliği olan vatandaş kimliğinin milli tarihten oluştuğunu biliyoruz.Bir bakıma kendini yazılı tarihle tanımlamayı seçen bir kültürün geçmişi hatırlamak için belleklere ya da mitolojilere ihtiyacı yoktur.
Oysa diaspora Çerkesleri için mitoloji ve Habze milli tarihin yerini alır.Geçmişleri milli tarihlerle güvenceye alınan ulusların döneminde farklı bir tarihi olan Çerkeslerin var olabilmesi için bu bir bakıma zorunludur. Çünkü tarih önemlidir. Gelecek ancak geçmişin üzerine kurgulanır. Kültür yine geçmiş ve gelecek arasındaki ilişkiyle beslenir. Kimlikler bu biçimde korunur. Unutulan ve aktarılmayan bir geçmişin üstüne ise bütün bu kavramları inşa etmek olası değildir.
Sürgün, Çerkeslerin hiç tanımadıkları,ummadıkları topraklarda yaşamaya zorlamıştır. Bu durumda yabancı olana karşı tanıdık olan korunmalıdır. Geçmiş, Habze, kültür, kimlik ise elbette tanıdık olandır.
(Vatanından uzaklarda ÇERKESLER…Yazan..Murat PAPŞU Shf 162-163)

ÇERKES ATASÖZLERİNDEN
& Yaptırım gücün kadar göreceğin saygı vardır. (ŞINA ZIDIŞIMIAM, WUKİTA SIAKIM)
& Düşünde konuş, oturacağın yeri kontrol ette otur (Gupsısey psale, zıplıhiy tıs)
& Millete akildanelik taslıyor havadaki sineği eniyor-İronidir. Kendisi terbiyeye ve eğitilmeye muhtaç olan kendini bilmeyen zavallılar için sıklıkla kullanılır (Jıler yeğaser, badzer ye sekir)
& Millete bunalım ve sıkıntı yayan kendi de sıkıntılı yaşar sıkıntısı eksik olmaz. (jıler zığabamper bampe şışankıma)
&Haksızlık zülüm yapıyorsan, haksızlığa uğramamayı, zülüm görmemeyi sakın ümit etme (Ley zephava ley kıplımısınu wumıguğa)
NOT:((Merhum annem ve babamdan duyduklarım ve aklımdan kalanlardan)) İHSAN GÖRÜCÜ

  • Etiketler

The comments are closed.

Üye Girişi
  • Kullanıcı Adınız
  • Şifreniz