DOLAR 0,0000
EURO 0,0000
STERLIN 0,0000
ALTIN 000,00
BİST 00.000
Ali Rıza Navruz
Ali Rıza Navruz
Giriş Tarihi : 05-12-2022 11:34

BİR HİKÂYE KİTABI ÜZERİNE "SON KURŞUN"

2005 yılında yayınlanan “Bir Gri Gökkuşağı”ndan sonra yüreğimin avuçlarına düşen 2. Hikâye kitabıdır Adnan Büyükbaş’ın SON KURŞUN isimli bu kitabı. Nurkal Kumsuz’un editörlüğünde çıkan kitabın kapak tasarımı Mustafa İbakorkmaz tarafından hazırlanmış. 96 sayfalık kitap, “Edebiyat Yolcuları” oluşumunun 1. Hikâye serisini oluşturuyor. Kasım 2007 tarihi bu sevimli çocuğun doğum tarihi olarak göze çarpıyor. Kitapta; Kalay Hızır, Sen Görmezsin, Son Kurşun, Anlat Seyit ve Nereye isimlerini taşıyan beş hikâye…

“Fırlattım baltayı deyyusun üstüne” dediği gibi yazarımızın, ben de fırlattım yüreğimi bu güzel eserin sayfaları üzerine bu gün işte. Bu konunun ne emekçisiyim ne de teknik açıdan söz sahibi. Fakat iki satır olsun yazmadan da kendimi alamadım.

Edebiyatın bir yazım türü olan hikâyenin geçmişine şöyle bir göz atarsak, onun kaynağına ta Hind coğrafyasında ulaşırız. Binbir Gece Masallarının hikâyelere kaynaklık ettiği söylenmektedir. Hikâyelerin yazılı olarak ortaya çıkışları ise çok çok sonraki dönemlere rastlar. İtalyan yazarı Baccacıo’nun Dekameron isimli eseri ise Batı Edebiyatı ufuklarından yansıyan ilk hikâye türüdür. Bu günkü teorik ve teknik yapısına uygun hikâyeler sanırım İspanyol yazar Cervantes’a ait olanlardır. Günümüzde iyi bir hikâyeci –bir romancıda olduğu gibi- gözlemlediği ya da yaşadığı veyahut da kurguladığı birkaç olayı bir konu içerisinde genişletir ve birleştirir. Bunu yaparken kendi yaşantısını şahsiyetini de bir yerde ekler. İnsanı incelemeyi konu olarak ele alan hikâye, bir olayın bir anlık kısa bir parçasıdır sanki. Bu noktada moral ve zevk unsurları birbirine sımsıkı bağlıdır. Hikâyedeki olayların büyüleyici gücü, hikâyenin kendisini gerçekleştirmesidir de bir bakıma… Burada hikâye yazarının rolü ise çeteci olmasıdır ya da çekici… O, toplumun biraz uzağında durur ama bu adsız çarpışmanın savaşçısı olarak hasmını tam oniki’den vurur..!

Hikâyelerde, bilinen coğrafya ve tanıdık yüzler ele alınmış gözüküyor. Yazar tarafından en iyi bilinen kahramanların seçimi yazarımızın işini bir hayli kolaylaştırmış… Ne yazık ki olayların geçtiği çevreye gerçek ayrıntılar yeterince katılmamış. Katılsa idi inanıyorum ki hikâyeye konu olan yerler daha canlı bir hale gelirdi okuyucu zihninde. Kipling’in “Tepelerin Basit Hikâyeleri"ndeki hikâyelerin önemli sırrı sanırım buradan geliyordu. Edgar Poe’nin hikâyeleri de bu yüzden en çok okunanlar arasında yer almaktadır.

Sayın Adnan Büyükbaş’ın “Son Kurşun” kitabındaki hikayelerin hemen hepsinde serim (giriş) bölümü yok gibidir. Çünkü olayın geçtiği yer yani dekor belli başlı nitelikleriyle bu bölümde neredeyse tanıtılmıyor. Ayrıca olayın kahramanlarını da bu bölümde hem fiziki hem ruhi yapı olarak tanımamız gerekirken tanıyamıyoruz ve bunun için daha sonraki bölümleri taramak zorunda kalıyoruz. Bu uygulamayı eksiklik olarak görmüyorum tabi ki. Bu da bir yazım tarzı olmalı ki hikâyelerin giriş bölümleri yazar tarafından özellikle bilerek ve isteyerek makaslanmış… Ayrıca Çehov’un şu sözü de yazarımızı etkilemiş olabilir; “güzel hikâye yazmak için yazdıklarınızın başını ve sonunu atınız.”

Son Kurşunda bulunan hikâyelerin Düğüm Bölümü’ne (gelişme) bakacak olursak; olayların başlayıp açılması, merakı artıracak durum alması, olayın çözümü, kişilerin diyalogları bu bölümü oluşturuyor. Hatta fazlasıyla… Bu bölümde yazarımız fiil cümleleri yanında isim cümlelerini de yeterince kullanmış ve böylece bir çeşitlilik sağlarken okuyucuya yansıyabilecek sıkıcılığı da önlemiş oluyor. Yine bu bölüm çok ustaca kullanılmış olarak göze batıyor. Öyle ki hikâyenin bu bölümünde yazarın değil kahramanların karakterleri ön planda gözüküyor. Olması gereken de budur şahsi düşünceme göre. “Hızır Gelir Sen Görmezsin”, Son Kurşun”, ve “Anlat Seyit” hikâyelerindeki uzunluk bana biraz lüzumundan öte gibi geldi nedense. Hikâyeler genel özelliği ile üç ya da beş sayfa gibi kısa olmalıdır diye düşünüyorum…

Hikâye planındaki üçüncü nokta Çözüm Bölümüdür. Bu bölüm bazen bir paragrafla bazen de bir cümleyle bitmeli ve asır üzerinde durulan fikir burada sunulmalıdır okuyucuya. Öyle de olmuş hani!.. “Kalay” hikâyesinin bu bölümüne bir göz atalım. “Sabah sen beni kalayladın, ben de karşılığında kazanını kalaylattım! Ödeştik evlat, ödeştik!.. “Hızır gelir Sen Görmezsin” hikâyesinde; “kapına gelen bir yorguna vermediğin bir sandalye Hızırın verdiği selamı almamak gibidir. Bu günün hızırını kaçırdınsa başka bir güne çevir gözlerini.”

Yazarımızın tiyatroya olan yakınlığı (yazar-oyuncu-yönetmen olarak) hikâyelerine iyice sinen birer naftalin kokusu gibidir…  Başarılarının devamı dileğimle…

 

 

NELER SÖYLENDİ?
@
Ali Rıza Navruz

Ali Rıza Navruz

DİĞER YAZILARI RÜZGÂRLARIN TÜRKÜSÜ MOLE/KÜL TANlYALlM LEYÂL DİYECEKTİM Kİ ÜŞÜRÜZ… AŞK AŞK SABÂ RÜZGÂRI /Şiir Adına/ BİR ŞAİR ÖLÜNCE... BİR EFSANE COĞRAFYASI 'ŞİREMENLİ' KIŞ LASTİĞİ --- "Görəsən ömrümün qışımı gəldi?" A.GANİ AŞlK ve ŞİİRİ MORUN ÖTESİNDEKİ SES AHMET HAMDİ TANPINAR ANlSlNA- Mehmet Emin Yurdakul BİR ŞAİR-BİR ŞİİR deneme üzerine BİR NEŞVE-İ ÇİNGENE GAMZELİM AYDEMİR DOĞAN 'Aydede' Uçukladı Serenadlarım... SANATIN BADEM GÖZLÜLERİ SAYlKLAMALAR ŞİİR ÜZERİNE BİR SÖYLEŞİ PUTKlRAN YALNIZLIK VE ŞAİR "EL HÜKMÜ LİMEN GALEBE" lClP SEPLİ SÖZ ah sesimi boğan sus/kum!!! GÖZLERİN Bunu bil/ESİN ÇEKİLİN AYAKUCUMDAN OCAK ve OCAKBAŞI... "AĞLASAM SESİMİ DUYAR MISINIZ?" FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL SÜR DE GİTSİN PUSULA GÖNÜL KARA TREN SAHİBİNİ BULAN ŞARKI… YAĞMUR YAĞIYOR VE SEN YOKSUN /hıç-kırıklar/ KİTAP VE KİTAP OKUMAK… MAVİ GÖMLEK VE AHIR SEKİSİ DİLRUBA ŞARKILAR DAĞLAR ÖZGE LEYLÂ /HİÇ GİYİLMEMİŞ/ MOR YAZMALI KIZ BİR EFSANE COĞRAFYASI Ş İ R E M E N L İ… TANDIRNÂME KİTAP TANITIMI -----------: “HAYAT BAHÇESİ” ve BAHÇİVANI GÖZLERİN FAZIL HÜSNÜ DAĞLARCA YEL BAYRAĞI VE SERVİ "UMUT YOK OLUNCA AT KOŞMAZMIŞ" ŞEHRİMİZ 5. KİTAP FUARI VE DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ… BİR KIYAK ŞİİR PROGRAMI... AH O HARMAN GECELERİ AH!.. RAHMETLE... E L L E R İ N KÖY TÜRKÜLERİMİZ MUSTAFA YARALI VE ŞİİRİ DÜŞ ARDI GİDİŞLER "ISLAK HAYÂL…" E S İ L A BİR SEVDA MATALI YOKLUĞUNA YAPIŞMAK VEFATININ 49.YILINDA ŞUKÛFE NİHAL BAŞAR... Z E K İ  M Ü R E N (Ö:24.09.1996) 26.ÖLÜM YILDÖNÜMÜNDE RAHMETLE… BİR FASL-I AKŞAM DEMİNDE… HÜSNÜHÂL KON KAFE'DEN BU GÜNE GARİPLİĞİM… KÖY TÜRKÜLERİMİZ AYRILIK GÖZ İLE KAŞ ARASIDIR MORUN ÖTESİNDEKİ SES HEMŞEHRİMİZ DR. RAHMİ DUMAN AHİRETE GÖÇ EDEN DEĞERLERİMİZ BATMA Kİ UFKUMDAN KIRILAN DALIN TÜRKÜSÜ YALNIZLIK VE ŞAİR /HİÇ GİYİLMEMİŞ/ YAĞMUR SAF/SU TATLI… 'KALENİN BURCUNDAYIM' ANNE
NAMAZ VAKİTLERİ
PUAN DURUMU
  • Süper LigOP
  • 1Galatasaray2151
  • 2Fenerbahçe2145
  • 3Başakşehir FK2140
  • 4Beşiktaş2039
  • 5Adana Demirspor2138
  • 6Trabzonspor2138
  • 7Kayserispor2132
  • 8Konyaspor2127
  • 9Gaziantep FK2125
  • 10Alanyaspor2125
  • 11Fatih Karagümrük2023
  • 12MKE Ankaragücü2022
  • 13Kasımpaşa2122
  • 14Sivasspor2121
  • 15Antalyaspor2021
  • 16Giresunspor2121
  • 17Hatayspor2020
  • 18İstanbulspor2118
  • 19Ümraniyespor2114
Gazete Manşetleri
Yol Durumu
BURÇ YORUMLARI
  • KOÇ
    Koç Burcu
  • BOĞA
    Boğa Burcu
  • İKİZLER
    İkizler Burcu
  • YENGEÇ
    Yengeç Burcu
  • ASLAN
    Aslan Burcu
  • BAŞAK
    Başak Burcu
  • TERAZİ
    Terazi Burcu
  • AKREP
    Akrep Burcu
  • YAY
    Yay Burcu
  • OĞLAK
    Oğlak Burcu
  • KOVA
    Kova Burcu
  • BALIK
    Balık Burcu
ANKET OYLAMA TÜMÜ
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA